Proč je zákon potřeba?
Aktuální zákonná úprava je dílčí a neucelená, v některých resortech zcela chybí.
- K poskytování služeb osobami s nedostatečnou kvalifikací nebo bez ní.
- K obtížné orientaci klientů v psychologických a psychoterapeutických službách a potřebné kvalifikaci jejich poskytovatelů a v důsledku toho ke zvýšenému riziku využívání nekvalitních služeb, vč. služeb, které jsou s psychologickými či psychoterapeutickými službami zaměnitelné.
- K nejednotnosti v postupech psychologů a psychoterapeutů, kteří mnohdy sami nevědí, jak postupovat, např. v oblasti nakládání s psychologickou dokumentací, poskytování informací apod., a to nejen z důvodu roztříštěné, nepřehledné nebo neúplné právní úpravy, ale také např. v důsledku rozporů s „nezávaznými“ etickými standardy profese.
- K různorodým podmínkám pro poskytovatele stejných služeb, jak se např. ukázalo v průběhu pandemie Covid-19, kdy psychologům a psychoterapeutům vykonávajícím činnosti v rámci živnosti bylo poskytování služeb opakovaně zakázáno, zatímco v jiných oblastech (např. zdravotnictví, bezpečnostní sbory aj.) byly tyto služby nadále poskytovány bez větších omezení.
- K nízké ochraně profese.
- K velmi limitované postižitelnosti poskytovatelů služeb a omezené možnosti klientů domoci se pomoci.
Read less
To vše pak vede především k nízké ochraně klientů a zvýšenému riziku jejich poškození. V České republice působí odhadem asi 10 000 psychologů, z toho asi 10 % v rámci rezortu zdravotnictví a 90 % mimo něj a zhruba 2 400 psychoterapeutů, z toho asi polovina v rámci rezortu zdravotnictví a zhruba polovina mimo něj. Tyto profesní skupiny se vzájemně prolínají (např. mnozí psychologové poskytují, mají-li k tomu kvalifikaci, také psychoterapii; někteří psychologové a psychoterapeuti působící ve zdravotnictví vykonávají navíc také svou soukromou praxi). Psychologové a psychoterapeuti poskytují své služby obvykle v rámci pracovního či obdobného poměru nebo na základě živnostenského oprávnění. Psychologické a psychoterapeutické služby jsou poskytovány v mnoha rezortech a oblastech státní i soukromé sféry – např. zdravotnictví, sociální služby, školství a akademická sféra, doprava, ozbrojené a bezpečnostní sbory, soudně znalecká činnost, služby poskytované v soukromé sféře. Psychologové a psychoterapeuti působící ve zdravotnictví i mimo něj se významnou měrou podílejí na péči o duševní zdraví, vč. prevence rozvoje závažných psychických obtíží. Vykonávají při tom rozmanité a vysoce odborné činnosti, které mohou mít závažné dopady na život jednotlivců i společnosti jako takové. To klade na obě profese vysoké nároky, vč. nároků na dodržování základních standardů v oblasti kvalifikace, postupů a etiky. Tyto standardy však mnohdy chybí, jsou neúplné nebo nevymahatelné. Stávající právní úprava poskytování psychologických a psychoterapeutických služeb je roztříštěná, různorodá a neúplná. Některé oblasti vztahů reguluje částečně, některé vůbec. Dílčí úpravy se zpravidla týkají výčtu činností a požadované kvalifikace pro vykonávání psychologické specializace (např. psycholog ve zdravotnictví, školní psycholog, psycholog poskytující služby na základě živnostenského zákona). Někdy je požadavek na minimální kvalifikaci zcela nedostačující – např. pro výkon vázané živnosti Psychologické poradenství a diagnostika postačuje bakalářský stupeň ve studijním oboru psychologie, kvalifikaci lze dokonce zcela nahradit „garancí“ odpovědného zástupce. A někde regulace kvalifikace zcela chybí (např. psychoterapie mimo zdravotnictví, firemní psychologové vykonávající činnosti v zaměstnaneckém poměru, bezpečnostní sbory – zde je obvykle kvalifikace upravena alespoň vnitřními předpisy). V některých případech jsou upraveny dílčí podmínky a postupy poskytování služeb, zpravidla jde o postup při provádění psychologických vyšetření za účelem zjišťování osobnostní způsobilosti k výkonu některých povolání či činností (např. osobnostní způsobilost příslušníků bezpečnostních sborů, osobnostní způsobilost pedagogických pracovníků, dopravně psychologická vyšetření). Kromě několika málo rezortů a oblastí působení psychologů a psychoterapeutů (např. zdravotnictví) nejsou upraveny další podmínky poskytování těchto služeb, např. prohlubování a udržování kvalifikace, nakládání s psychologickou dokumentací, mlčenlivost a poskytování informací či ochrana psychologických metod a postupů.
Co přinese zákon občanům
Zvýšení kvality péče
jasná pravidla, jak mají psychologické a psychoterapeutické služby vypadat, jasná definice toho, kdo je může poskytovat.
Zvýšení dostupnosti péče
zpřehlednění situace, usnadnění hledání účinné pomoci
Více bezpečí a ochrany klientů
v případě pochybení odborníka bude jasná cesta, jak a kde se dovolat pomoci a nápravy.
Jasné označení odborníků
psycholog*žka či psychoterapeut*ka budou jasně k rozeznání – budou členem komory.
Eliminace podvodníků
ti, kdo nebudou mít patřičné vzdělání a nebudou členy komory, nebudou moci nabízet psychologické ani psychoterapeutické služby
Co přinese zákon státu
Soulad s právem EU
Nižší náklady
na veřejné zdravotní pojištění a také na sociální zabezpečení (neschopenky, invalidní či předčasné důchody apod.)
Prevence psychiatrizace problémů,
které účinně řeší psychoterapie, a s tím související úspora výdajů.
Zvýšení dostupnosti prověřené a kvalitní péče o duševní zdraví pro občany
překlenutí/vykrytí nedostatku kapacit v psychiatrii, zejména pak v dětské psychiatrii a kapacit v klinické psychologii.
Zvýšení kapacity péče o duševní zdraví v případě krizových situací
jako byla nedávná epidemie nemoci Covid-19 a důsledky protiepidemických opatření na psychickou kondici obyvatelstva. U služeb psychologů je odhad navýšení kapacit 70% u psychoterapeutů 50%.
Co přinese zákon poskytovatelům psychologických a psychoterapeutických služeb
Společná odpovědnost za budování dobrého jména a kvality profese
pro všechny, kteří se stanou členy komory.
Svobodná povolání jsou samosprávné celky
a mohou si své záležitosti spravovat samy, jsou partnery v jednání se státem i ostatními profesemi – ať už lékaři, školami či soudy.
Jasně vymezená pravidla profese přinesou všem odborníkům bezpečné pole pro jejich práci
budou vědět co spadá do jejich kompetencí, budou jasná pravidla pro výkon jejich profese a v případě problému se budou moct opřít o komoru nebo požádat o pomoc a podporu kolegy ze svého cechu.
Cíle zákona o psychologických a psychoterapeutických službách
Zajistit kvalitu a bezpečí v oblasti péče o duševní zdraví pro občany. To znamená uzákonit závazná pravidla pro to, jaké musí mít psychologové*žky a psychoterapeuti*ky vzdělání, jakými způsoby mohou pracovat s klienty a jakými etickými předpisy se musí řídit.
Psychologie a psychoterapie jsou nadresortní profese – to znamená, že jsou vykonávány v mnoha různých prostředích – ve zdravotnictví, školství, sociálních službách, vězeňství, i v soukromé sféře. Psychoterapeuti a psychologové pracují jako zaměstnanci s pracovní smlouvou, na různé dohody, jako podnikatelé živnostníci či prostřednictvím obchodních firem. V těchto různých rolích se na ně vztahují různé zákony a nařízení, na některé z nich se nevztahují žádná pravidla, situace je nepřehledná a chaotická jak pro klienty, tak pro samotné profesionály. Je nutné situaci vyřešit komplexně a jasně jedním zákonem.
Cílem zákona je, aby profese psychologa*žky a psychoterapeuta*ky byly tzv. „svobodným povoláním“ – tedy aby podobně jako třeba lékaři či advokáti museli psychoterapeuti*ky/psychologové*žky být členy komory, která je zodpovědná za kvalitu jejich práce, dohlíží na jejich vzdělání a má nástroje, jak onu kvalitu kontrolovat a vymáhat.
Principy a pojetí zákona o psychologických a psychoterapeutických službách
Obecnost a přehlednost: Obecná úprava týkající se všech psychologů*žek a psychoterapeutů*ek – tj. zákonná úprava by měla být co nejobecnější a přehledná; konkrétnosti, které není nutné upravit zákonem, by řešily komory, případně upravovaly prováděcí předpisy.
Zakotvení základních standardů poskytování těchto služeb, které jsou společné pro obě profese napříč jednotlivými
oblastmi a specializacemi.
Respektování již existující legislativy vztahující se k jednotlivým specializacím: Stávající
právní úprava, resp. jednotlivé předpisy vztahující se k psychologickým či
psychoterapeutickým službám, se týkají jednotlivých specializací (např. činnost
psychologů a poskytování psychoterapie ve zdravotnictví, psychologické služby v
bezpečnostních sborech, činnost akreditovaných dopravních psychologů); zákon by
neměl být v rozporu s touto stávající legislativou, bude ji však sjednocovat a
doplňovat v bodech, kde regulace chybí
Podpora spolupráce odborníků pečujících o zdraví napříč všemi oblastmi a rezorty.